Ontvang een gratis set OK-kaarten
Ontwikkeling kindcentrum zo succesvol als het leiderschap reikt

‘Hoe beïnvloedt leiderschapsgedrag het succes van een IKC? Waarom is de ene samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang succesvoller dan de andere? Heeft het te maken met de stijl van leidinggeven? Naar deze en andere vragen gaat Rachel Verheijen, onderzoeksdocent aan de Fontys Hogeschool, onderzoek doen’, zo bericht Kinderopvang Totaal op 14 februari.

Succes zo groot als leiderschap reikt

Zo’n onderzoek juich ik zeer toe, meten is weten. Vooruitlopend op de uitslag van dit onderzoek, durf ik te stellen dat leiderschapsgedrag van zeer grote invloed is op de kwaliteit van de samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang. Vanuit de theorie over leiderschap weten we al dat leiderschap een succesfactor is voor het functioneren van medewerkers. Ook in de praktijk, tijdens al onze begeleidingstrajecten worden we hierin bevestigd. We durven inmiddels te stellen dat het succes van de ontwikkeling van een kindcentrum voor een groot deel wordt bepaald door het aanwezige leiderschap. Of zoals we steeds vaker hardop zeggen: ‘De ontwikkeling van het kindcentrum is zo groot als het leiderschap reikt’.

In aanloop naar het onderzoek deel ik graag met je wat wij succesvolle leiders in de praktijk zien doen.

Visie en ambitie

Allereerst hebben deze leiders een heldere visie op kinderen en wat zij nodig hebben om zich te kunnen ontwikkelen. Ze hebben een rotsvast geloof dat het beter moet en beter kan. Vanuit dit geloof hebben ze een ambitie die bij alles wat ze doen leidend is. Ze gaan over grenzen heen en wijken af van gebaande paden. Ze leven hun ambitie, ze zijn hun ambitie en dragen deze uit naar de wereld. Hiermee inspireren en enthousiasmeren ze iedereen in hun omgeving.

Voorbeeld

Bij alles wat ze doen zijn deze leiders een voorbeeld. Dat wat ze prediken leven ze. Dat wat ze verwachten van hun medewerkers doen ze zelf ook. Daarbij hoort kwetsbaarheid, dat er fouten gemaakt worden en dat we het even niet weten met elkaar. Er is geen verborgen agenda en er worden geen strategische spelletjes gespeeld.

Lef

Ze hebben lef. Ze durven van gebaande paden af te wijken en gaan de discussie aan met de gevestigde orde. Ze durven af te wijken van wet- en regelgeving en gaan hierover het gesprek aan met inspecteurs en hogere leidinggevenden. Ze durven nieuwe manieren van werken uit te proberen zonder zeker te weten of het gaat werken. Ze durven te leren en te experimenteren, fouten te maken en deze toe te geven. Ze durven hun nek uit te steken en risico’s te nemen.

Doorzettingsvermogen

Ze laten zich niet uit het veld slaan bij de eerste de beste tegenslag. Ze zitten niet bij de pakken neer als er weerstand is of als ze impopulaire besluiten moeten nemen. Ze geven niet op als iets niet eenvoudig is te organiseren door verschillen in wet- en regelgeving. Ze zetten door en blijven zoeken naar creatieve oplossingen. En ze weten anderen steeds weer te overtuigen om door te zetten.

Oog voor medewerkers

Ze verstaan de kunst om een goed team te bouwen en mensen om zich heen te verzamelen die het verschil kunnen maken. Deze leiders zijn gericht op de ontwikkeling van hun medewerkers. Ze weten dat, niet zij zelf, maar de medewerkers uiteindelijk het kindcentrum vormen. Ze zijn steeds op zoek naar wat hun medewerkers nodig hebben om te ontwikkelen en mee te gaan in de verandering. Ze dagen medewerkers uit om kwaliteiten en talenten in te zetten. Ze hebben vertrouwen in de deskundigheid van de professional. En ze weten ook wanneer het beter is om afscheid te nemen van een medewerker als deze niet gelukkig wordt om binnen een kindcentrum te werken.

Leiders van nu en van de toekomst

De huidige schoolleiders en managers in de kinderopvang zijn (nog) niet automatisch goed toegerust om een dergelijk ambitieus ontwikkelproces te leiden. Ze zijn vaak opgeleid binnen hun eigen vakgebied. Zo hebben schoolleiders vooral geleerd om hun school goed te organiseren en aan te sturen. Het geven van leiding aan innovatie en transformatie, als het ontwikkelen van een kindcentrum, is een ander verhaal. Daarbij is de vraag niet meer: ‘Wat is er nodig om mijn school goed te laten draaien? maar ‘Wat is er nodig om de transformatie te maken van school en opvang (bestaand) naar een kindcentrum (een nieuwe organisatie). Dat vraagt om een andere focus, om andere vaardigheden en om nieuw leiderschap; een verschuiving van transactioneel naar transformationeel leiderschap.

Investeren in kindcentra door investeren in leiderschap

Wij zijn er in de afgelopen jaren steeds meer in gaan geloven dat het ontwikkelen van een kindcentrum valt of staat bij leiderschap. Dat maakt de ontwikkeling van kindcentrum ook heel kwetsbaar. Dus investeren in leiderschapsontwikkeling is een must. Gedegen onderzoek helpt om te leren wat wel en niet toegevoegde waarde heeft. Ik  kijk dan ook uit naar de uitkomsten van het onderzoek.

 

Kennis en ervaring delen is een manier om van elkaar te leren. DEEL deze blog met mensen voor wie deze informatie waardevol is. En laat andere profiteren van jouw kennis en ervaringen door ze hieronder te delen in het reactieveld.

 

Reageer

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. Alle velden met * zijn verplicht